YetkilendirilmiÅŸ Yükümlü Sertifikası Nedir?
Gümrük iÅŸlemlerinizde maliyetlerinizi düÅŸüren, eÅŸyanızın kontrol edilmeden gümrükten geçmesine imkan veren, zamana karşı yarışan ÅŸirketlere ciddi bir zaman tasarrufu saÄŸlayan, bazı belgeler olmadan da eÅŸyayı teslim almanızı saÄŸlayan bir belgedir.

Kısaca, Devlet'in güvendiÄŸi ÅŸirketler arasına girmenizi saÄŸlayan uluslararası geçerliliÄŸi bulunan bir ayrıcalık belgesidir.
​
YetkilendirilmiÅŸ Yükümlü Sertifikası kapsamında;
​
-
Beyanın kontrol türüne iliÅŸkin kolaylaÅŸtırmalar
-
Eksik beyan
-
Kısmi teminat
-
Götürü teminat
-
Onaylanmış ihracatçı yetkisi
-
Yerinde gümrükleme
ÅžEKLİNDE saÄŸlanan BİR çok haklar veya kolaylıklar bulunmaktadır. Bu haklar ve kolaylaÅŸtırmalar aÅŸağıda ele alınmıştır.
​
1) Beyanın Kontrol Türüne İliÅŸkin KolaylaÅŸtırmalar
YYS sahibi kiÅŸilere;
Yeşil hat uygulaması.
Beyannamelerin belge kontrolüne tabi tutulması halinde, kontrollerin öncelikle yapılması.
Beyanname kapsamı eÅŸyanın muayeneye tabi tutulması halinde, muayenenin öncelikle yapılması.
Hakları verilir.
Fayda: Burada özellikle yeÅŸil hat uygulaması eÅŸyanın gümrük idaresince kontrol edilmemesi anlamını taşımaktadır.
Limanların yoÄŸunluÄŸu, muayene ve kontrol esnasında kaybedilen zaman, x-ray maliyetleri, laboratuvar süreci, mesai ve yolluk ödemeleri gibi zaman kaybettirici veya maliyet arttırıcı unsurların ortadan kalkması veya azalması ÅŸirketler açısından oldukça önemlidir.
Özellikle, yeÅŸil hat uygulaması sayesinde gümrükte eÅŸyanın bekleme sürelerinin azalmasının ve bu sayede stoksuz çalışma imkanının doÄŸmasının sonucunda finansman maliyetlerinde ciddi oranlarda azalma söz konusu olacaktır.
​
2) Eksik Beyan
Orijinal fatura, ATR, menÅŸe belgesi, navlun makbuzu, iÅŸlenmiÅŸ tarım ürünü analiz raporunun asılları olmaksızın eÅŸya ithal edebilme hakkı verir.
​
Fayda: Orijinal belgenin gelmesi için geçen süre zarfında eÅŸyanın gümrükte beklemesinin maliyetleri ortadan kalkacaktır.
​
3) Kısmi Teminat
Gümrük antrepo, gümrük kontrolü altında iÅŸleme ve geçici ithalat rejimlerine tabi tutulan eÅŸya için teminat alınması öngörülen durumlarda, sertifika sahibi kiÅŸilerden, talep etmeleri halinde, ithalat vergilerinin yüzde onu oranında teminat alınır.
​
Dahilde iÅŸlemede bu oran %1’dir.
Fayda: Teminatlı iÅŸlemlerin olması halinde paranın finansman maliyeti dikkate alındığında bahse konu hakkın; banka giderleri ile ilgili ÅŸirket maliyetlerini düÅŸürmede önemli bir yer tutacağı açıktır.
​
4) Götürü Teminat
Götürü teminat uygulaması, eÅŸyanın gümrük vergilerinin teminata baÄŸlanmasını gerektiren bir gümrükçe onaylanmış iÅŸlem veya kullanıma tabi tutulduÄŸu durumlarda, bu uygulamadan yararlanacak kiÅŸi için belirlenmiÅŸ tutardaki teminatın, her iÅŸlem için ayrı ayrı teminat verilmeksizin, teminata baÄŸlanması gereken tutardan bağımsız olarak ve herhangi bir düÅŸüm yapılmaksızın bir yıl süreyle kullanılabilmesini ifade eder.
​
Yorum: Yukarıda teminat konusunda yapılan açıklamaya ilave olarak, her iÅŸlem başına teminat vermek yerine yıllık bir tane teminat verilmesi iÅŸlemlerin hızlanması adına önemli bir haktır.
​
5) Onaylanmış İhracatçı Yetkisi
Bu yetki kapsamında;
​
a) A.TR Dolaşım Belgelerini Bakanlıkça yetki verilen kiÅŸi ve kuruluÅŸ tarafından düzenleme ve vize iÅŸlemi için gümrük idarelerine ibraz etme zorunluluÄŸu olmaksızın düzenleyebilme izni,
​
b) Serbest Ticaret AnlaÅŸması yapılan ülke veya ülke gruplarıyla tercihli ticarette, Türkiye ile Avrupa BirliÄŸi arasında tarım ürünlerinin tercihli ticaretinde ve ülkemiz tarafından tek taraflı olarak tanınan GenelleÅŸtirilmiÅŸ Tercihler Sistemi rejimi kapsamında gerçekleÅŸtirilen tercihli ticarette eÅŸyanın kıymetine bakılmaksızın eÅŸya ve ülke/ülke grubu bazında fatura beyanı veya EUR.MED fatura beyanı düzenleyebilme izni,
​
c) İhracatta yerinde gümrükleme izni
Şeklinde kolaylıklar bulunmaktadır.
​
Yorum: Bu kolaylıklardan özellikle ilgili kurumlara belge götürmeden onaylama yetkisi verilmesi hususu, ihracatçılar için zaman kazandırıcı bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır.
​
6) İthalatta Yerinde Gümrükleme
YetkilendirilmiÅŸ yükümlü sertifikası sahibi kiÅŸilere, eÅŸyayı ithalat gümrük müdürlüÄŸüne sunmaksızın ithal iÅŸlemlerini kendi tesislerinde gerçekleÅŸtirmek üzere izin verilmesidir.
Yorum: İthalatta yerinde gümrükleme izni sadece YYS sahibi firmalara tanınmış bir haktır ancak YYS alınması esnasında bu hakkın talep edilmiÅŸ olması ve ilave ÅŸartların saÄŸlanmış olması gerekir.
​
7) Beyannameye Eklenmesi Gereken Belgelere İlişkin Kolaylaştırmalar
Gümrük YönetmeliÄŸi’nin 114/3. maddesine göre, yeÅŸil hattan yararlanma hakkı bulunan YYS sahibi kiÅŸiler adına tescil edilen gümrük beyannamelerinin 44 no.lu kutusuna mezkûr YönetmeliÄŸin 114/1 maddesinde belirtilen beyannameye eklenmesi zorunlu belgeler (fatura, menÅŸe belgesi, ticaret politikasına iliÅŸkin belgeler vs) kaydedilir ve bu belgeler beyannameye eklenmez.
​
Yorum: Yukarıda eksik belge ile beyan konusunda belirtildiÄŸi üzere belge beklenmesi esnasında kaybedilen zamanı önleyecek bir kolaylaÅŸtırmadır.
​
8) Eşyanın Teslimindeki Kolaylaştırmalar
Gümrük YönetmeliÄŸi’nin 130. maddesine göre eÅŸya, boÅŸaltma yerinde konÅŸimentoda teslim edileceÄŸi gösterilen ve bir nüshasını taşıyan kimseye ve eÄŸer konÅŸimento emre muharrer ise ciro ile devralmış ÅŸahsa teslim olunur. Ancak, konÅŸimentosu ibraz edilemeyen petrol ve türevleri, eÅŸyanın taşıyıcısı veya temsilcisi tarafından eÅŸyanın alıcısı olarak gösterilen YYS sahiplerine teslim edilebilir. Bunun için, konÅŸimentonun en geç doksan gün içinde ibraz edileceÄŸine dair verecekleri taahhütname verilmek zorundadır.
​
Yorum: Petrol ve türevleri ithal eden firmalar için saÄŸlanan bu kolaylık konÅŸimento beklenirken kaybedilen zamanı önlemektedir.
​
9) Emsal Tahlil Kolaylıkları
39.01 ila 39.15 tarife pozisyonlarında yer alan ve dökme gelen eÅŸyaların ithalinde emsal tahlil kullanılamamaktadır. Ancak Gümrük YönetmeliÄŸi’nin 196/2-c maddesine göre YYS sahibi olanlar tarafından bahse konu eÅŸyalar için emsal tahlil raporu kullanılabilmektedir. Bunun için eÅŸyanın ithalinde süreklilik bulunmalı, göndericisi, alıcısı ve menÅŸei aynı olmalı, özelliklerini belirleyici belgelerde ve bu belgeler ile eÅŸya üzerinde bulunan ayırt edici ibarelerde farklılık bulunmamalı ve tahlil raporu beyanname tescil tarihi itibarıyla en fazla altı ay öncesine dayanmalıdır.
​
Yorum: 39.01 ila 39.15 tarife pozisyonlarında yer alan ve dökme gelen eÅŸyaların ithalinde YYS sahibi firmaların büyük avantajı söz konusudur. Bu eÅŸyaların gemiyle geldiÄŸi ve olası demuraj giderlerinin yüksekliÄŸi dikkate alındığında ne derece önemli bir kolaylık olduÄŸu anlaşılmaktadır.
​
10) Tahlil Sonucunun Beklenmemesi Kolaylığı
Gümrük YönetmeliÄŸi’nin 196/1. maddesine göre Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 27 (27.01 ila 27.05, 2709.00.90 ve 27.16 hariç), 28, 29 uncu fasılları ve 32.08, 34.03 ve 38.11 tarife pozisyonu ile 39.01 ile baÅŸlayarak 39.15 dâhil olmak üzere bu tarife pozisyonlarında yer alan eÅŸyanın dökme olarak gelmesi halinde laboratuvar tahlili yapılır.
​
Mezkûr YönetmeliÄŸin 196/6. maddesine göre ise, bu eÅŸyaların yükümlüsünün YYS sahibi olması halinde, tahlil sonuçları alınmadan eÅŸya teslim edilmektedir. Tahlil sonucunun beyana aykırı çıkması halinde, sistem üzerinde beyannameye meÅŸruhat düÅŸülür ve vergilerin yeniden hesaplanmasını gerektirir bir durum olması halinde tahakkuku yeni duruma göre yapılır.
​
Yorum: Bu eÅŸyaların gemiyle geldiÄŸi ve olası demuraj giderlerinin yüksekliÄŸi dikkate alındığında ne derece önemli bir kolaylık olduÄŸu anlaşılmaktadır.
​
11) Ayniyet Tespitine İlişkin Kolaylıklar
2019/09 sayılı Genelgeye göre yetkilendirilmiÅŸ yükümlü sertifikasına sahip kiÅŸiler tarafından;
-
Geçici ithalat rejimi kapsamında 2153, 2353, 3153, 3158, 4053, 4058, 4253, 4258, 5300, 5321, 5323, 5341, 5351,5352, 5371, 5391, 5800, 7153, 7158 rejim kodlarından;
-
Geçici ihracat kapsamında 2300, 2340, 2342, 6123, 6323, 6771, 7123 rejim kodlarından;
Tescil edilen beyannamelerde beyan edilen her türlü eÅŸyanın, fiziki kontrolü gerektirir özel durumlar hariç olmak üzere, sadece ayniyet tespiti gerekçesiyle kırmızı hatta yönlendirilmemesi gerekmektedir.
​
Yorum: Bir eÅŸyanın ayniyet tespitinin yapıldığı ve bunun için kırmızı hatta yönlendirildiÄŸi durumlarda yaÅŸanacak zaman kaybı ve artan maliyetler (mesai, liman masrafı, x-ray vs) dikkate alındığında bu kolaylığın oldukça önemli olduÄŸu anlaşılmaktadır.
​
12) Gümrük MüÅŸavirliÄŸi Hizmet Bedellerinde İndirim
30/12/2015 tarihli ve 29578 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük MüÅŸavirliÄŸi ve YetkilendirilmiÅŸ Gümrük MüÅŸavirliÄŸi Asgari Ücret Tarifesine İliÅŸkin TebliÄŸin 5. Maddesine göre;
​
-
YetkilendirilmiÅŸ Yükümlü Sertifikası sahibi firmaların ihracat iÅŸlemleri için Gümrük MüÅŸavirliÄŸi Asgari Ücret Tarifesindeki ücretlerde %25 oranında indirim uygulanabilir
-
Aynı gümrük müÅŸavirliÄŸi ÅŸirketinden hizmet alınması ÅŸartıyla beyanname sayısı göz önünde bulundurularak Asgari Ücret Tarifesinde aÅŸağıda yer alan indirim oranları uygulanabilir:
-
Bir takvim yılında ihracat iÅŸlemleri için beyanname sayısı 1.000'i aÅŸtığında bundan sonraki beyannameler için %35 oranında; beyanname sayısı 2.500’ü aÅŸtığında bundan sonraki beyannameler için %50 oranında indirim uygulanabilir.
-
Bir takvim yılında ithalat iÅŸlemleri için beyanname sayısı 1.000'i aÅŸtığında bundan sonraki beyannamelerde Asgari Ücret Tarifesindeki ücretlerde %25 oranında; 2.500’ü aÅŸtığında bundan sonraki beyannameler için %35 oranında indirim uygulanabilir.
-
Yorum: Yıl içerisinde binlerce beyannamesi olan firmalar için gümrük müÅŸavirliÄŸi asgari ücret tarifesinde yapılan bahse konu indirimler YYS sahibi firmalara ciddi maliyet avantajı saÄŸlayabilecektir.
​
13) Taşıt Üstü İşlem Yapma Kolaylığı
16 seri no.lu Gümrük Genel TebliÄŸi çerçevesinde, yetkilendirilmiÅŸ yükümlü statüsüne sahip kiÅŸilere ait eÅŸyalar taşıt üstünde muayene edilebilme imkanına sahiptir.
​
Yorum: Bu kolaylık sayesinde eÅŸyanın antrepoya boÅŸaltılması ve tekrar yüklenmesi maliyetinden, yükleme boÅŸaltma esnasında ortaya çıkabilecek olası zararlardan ve zaman kaybından kurtulmak mümkün olabilecektir. Öte yandan, taşı üstü iÅŸlem talep edildiÄŸinde eÅŸyanın yüklü olduÄŸu taşıtın gümrük sahasına getirilmesi söz konusu olacağından buralara giriÅŸ çıkış ücretlerinin de hesaba katılması önem arz etmektedir.
​
14) Diğer Kolaylıklar
Yukarıda sayılan kolaylıklara ilave olarak, günlük operasyon süreçlerinde menÅŸe ÅŸahadetnamesinin daha az istenmesi, TAREKS denetimlerinde ilave puanlar verilmesi, ihracat beyannamelerinde kıymet araÅŸtırması yapılmaması ÅŸeklinde kolaylıklar veya imkanlar da bulunmaktadır.
​
Bunun haricinde, gümrük idaresi nezdinde yapılan görüÅŸmelerde, idari baÅŸvurularda YYS'li firma olmanın avantajları söz konusu olmaktadır. İdarecilerin YYS'li firmaya güveni diÄŸer firmalara göre daha fazla olduÄŸundan bu güvenin karar alma süreçlerine etkisi olmaktadır.
​
Yorum: Bahsedilen bu konuların, menÅŸe ÅŸahadetnamesi maliyetleri, bu belgenin gelmesi için geçen zaman, TAREKS denetimlerinde verilen emek ve kaybedilen zaman dikkate alındığında hiç de göz ardı edilmeyecek kadar önemli kolaylıklar olduÄŸu anlaşılmaktadır.
​
ÅžARTLAR
YYS alımı İÇİN aranan ÅŸartlar AÅžAÄžIDAKİ ÅžEKİLDEDİR. (YYS I ve YYS II İÇİN İLAVE ÅŸartlar bulunmaktadır)
1) Åžirket yönetim kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip gerçek kiÅŸiler ile gümrük ve dış ticaret iÅŸlemlerinde temsil yetkisini haiz çalışanlarının, kaçakçılık, rüÅŸvet vs gibi suçlardan ceza veya mahkumiyet kararının bulunmaması gerekir. Detaylı bilgiye buradan ulaÅŸabilirsiniz.
​
2) Geriye dönük 3 yıl içerisinde Yönetmelikte belirtilen sayılarda gümrük cezaları ile karşılaşılmamış olması gerekir.
​
3) Kesinleşmiş vergi ve SGK borcu olmamalıdır.
​
4) Åžirketin borçlarını ödeme gücünü ve mali yeterliliÄŸi gösteren YMM raporu gerekmektedir.4) Åžirketin borçlarını ödeme gücünü ve mali yeterliliÄŸi gösteren YMM raporu gerekmektedir.
​
5) Åžirkete, depolara, yükleme boÅŸaltma yerlerine izinsiz giriÅŸ çıkış olmamalı, buralara giriÅŸ çıkış kayıt altına alınıyor olmalıdır.
​
6) Avrupa Akreditasyon BirliÄŸinin karşılıklı tanıma anlaÅŸmalarına imza atmış akreditasyon kurumları tarafından akredite edilmiÅŸ uygunluk deÄŸerlendirme kuruluÅŸlarınca düzenlenecek ve akreditasyon kurumunun markasını taşıyan geçerli ISO 9001 ve ISO 27001 sertifikaları olmalıdır.
​
7) Sertifika baÅŸvurusunun yapıldığı yıldan önceki takvim yılı içinde veya baÅŸvurunun yapıldığı ayın ilk gününden geriye dönük bir yıl içerisinde gümrük idaresinde en az yüz adet beyan kapsamında iÅŸlem yapılmış olması gerekmektedir.
​
8) İç kontrol mekanizmasına sahip olunmalıdır.
​
9) Tüm tesislerin giriÅŸinde güvenlik personelinin bulunması gerekmektedir.
​
10) Tüm tesislerin etrafının duvar ve tel örgü ile çevrili olması, kamera sistemlerinin bulunması gereklidir.
​
11) Yangın söndürme sistemi, jeneratör vb önlemlerin bulunması gerekmektedir.
​
12) Bir arÅŸivin ve arÅŸiv görevlisinin olması, bu kiÅŸinin görev tanımının ve arÅŸiv prosedürünün bulunması gerekmektedir.
​
13) ERP programı kullanılması, ithalat, ihracat, muhasebe ve lojistik hareketlerinin ERP programında kayıtlı olması gerekir.
​
14) Hassas olarak ifade edilen departman (Bilgi işlem, kamera izleme odası, dış ticaret, muhasebe, vb) girişlerinde kart okuyucu veya parmak izi sisteminin bulunması gerekir.
​
15) Dış ticaret eğitimlerinin alınmış olması gerekir.
​
16) Kaçakçılık, terör, lojistiÄŸin güvenliÄŸi vb konularda güvenlik eÄŸitiminin alınmış olması gerekir.
​
17) Tesisin coÄŸrafik durumu ve ticareti yapılan eÅŸyanın özellikleri açısından bir güvenlik firmasına risk analizi yaptırılması gerekmektedir.
​
18) Tüm tedarikçilerle hizmet alımlarına dair sözleÅŸmelerin bulunması gerekir.
Önemli Not: 31.12.2021 Tarihine Kadar Yapılacak BaÅŸvurularda AÅŸağıdaki Åžartlardan En Az Birinin Daha SaÄŸlanması Gerekiyor;
​
1) Sanayi sicil belgesi, kapasite raporu, ar-ge merkezi belgesi, ekspertiz raporu vb belgelerden en az birine sahip olunması
​
Veya
​
2) Sertifika baÅŸvurusunun yapıldığı yıldan bir önceki takvim yılı veya baÅŸvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye dönük bir yıl içerisinde asgari 5 milyon ABD doları tutarında fiili ihracat yapmış olunması
​
Veya
​
3) Sertifika baÅŸvurusunun yapıldığı yıldan bir önceki takvim yılı veya baÅŸvurunun kayda alındığı ayın ilk gününden geriye dönük bir yıl içerisinde asgari ithalat ve ihracat toplamının 20 milyon ABD doları olması veya 20 milyon ABD doları ithalat yapılmış olması,
​
Veya
​
4) Grup ithalatçıları için, gerçekleÅŸtirilen ithalatın en az yüzde altmışının grup imalatçısının üretiminde kullanılan eÅŸyanın ithalatı olduÄŸunu gösterir yeminli mali müÅŸavirince hazırlanan raporun olması.
​
YYS ALIMI
YetkilendirilmiÅŸ Yükümlü Sertifikası müracaatı ve belgenin alınabilmesi için yapılacak hazırlıklar ciddi bir zaman ile dikkatli ve disiplinli çalışmayı gerekli kılmaktadır.
​
Firma iç organizasyonun istenilen ÅŸartlara uyarlanması ve belge alım sürecinin yönetimi yaklaşık 6 aylık bir zaman dilimi gerektirmektedir.
​
Bu kapsamda, istenen evraklar içerisinde bulunan EK-2. Soru Formu; Firmanın, genel bilgiler, dış ticaret iÅŸlemlerinin süreçleri ve Emniyet/Güvenlik koÅŸullarının saÄŸlanması ile ilgili bilgilerinin dokümantasyon olarak istendiÄŸi, müfettiÅŸlerin mahallinde yapılan inceleme ile kontrolünün saÄŸlandığı, kapsamlı bir formdur.
​
Bu çerçevede proje ekibimiz ile firma personeli dokümantasyon çalışmasını birlikte yürüteceÄŸinden dolayı ortak bir çalışma grubu oluÅŸturulacaktır. Proje ekibimizin yönlendirmesi ile ilgili firma personeli soru formunun da istenen bilgi ve belgeleri hazır hale getirecektir.
Hazırlanması/cevaplanması gereken soru formu için tıklayınız.